Zelfassesment

SWOT-Analyse

Om mezelf beter te introduceren, heb ik een SWOT-analyse gemaakt. Deze analyse geeft meer inzicht in mijn sterke en zwakke punten, evenals de kansen en bedreigingen die van invloed zijn op mijn loopbaan carrière als toekomstige verpleegkundige. Ik zal deze kwaliteiten en aandachtspunten nader toelichten.

Uit mijn SWOT kan je opmaken dat ik een harde werker ben met veel doorzettingsvermogen. Wanneer ik aan een taak begin doe ik het met 100% inzet en toewijding. Daarnaast heb ik ook een sterk inlevingsvermogen, ben ik empatisch en communicatief erg vaardig. Deze 3 sterke punten zorgen ervoor dat ik de juiste zorg kan leveren aan patiënten. Mijn empathie en inlevingsvermogen zorgen er voor al voor dat ik de juiste zorg kan inschatten bij patiënten, want iedere patiënt heeft andere zorg nodig. Daarbij hebben patiënten ook allemaal een andere manier van benadering nodig en met mijn communicatievaardigheden kan ik die zorg goed afstemmen. Alle sterke punten bij elkaar zorgen ervoor dat ik persoonsgerichte zorg kan leveren op maat. Persoonsgerichte zorg en de persoonlijke behoefte van patiënten zorgen ervoor dat zorg op maat en op die manier ook de kwaliteit van zorg waarborgen (Persoonsgerichte Zorg, 2024).

Uiteraard heb ik ook zwakke punten. Onzeker zijn is een groot zwak punten van mij. Dit uit zich voor al in twijfelen aan mezelf en mijn kunnen op stage, maar ook in het schrijven van verslagen. Daarbij verwacht ik ook vaak veel van mezelf. Op stage en tijdens het studeren wil ik het beste resultaat halen wat ik kan. De onzekerheid ervaar ik soms als belemmerd tijdens mijn leerproces. Ook heb ik moeite met mijn planning volgen. Ik kan een planning maken, maar volgen vind ik altijd een uitdaging en wanneer het dan niet lukt om een planning te volgen verlies ik vaak het overzicht. In mijn ontwikkeling wil ik bewust bezig met het accepteren van deze onzekerheid, het is namelijk niet erg om soms onzeker te zijn, zolang het maar niet de overhand neemt.

Tijdens stage heb ik altijd werkbegeleiders en collega's die feedback geven. Tijdens deze momenten van feedback krijg ik een beter beeld van mijn voortgang. Ik weet waar ik nog meer aan kan werken, maar het is voor al fijn om te ook te horen wat al goed gaat, hierdoor krijg ik meer vertrouwen in mijn ontwikkeling. Ook de feedback van docenten op tussenproducten zorgen ervoor dat ik mijn onzekerheid meer de baas kan zijn. Dit afgelopen jaar heb ik dan ook regelmatiger in de praktijk, als op school, om hulp en feedback gevraagd, waardoor ik mij minder vaak onzeker voelde. Als het gaat om mijn planning blijft dit een leerpunt voor mij, maar tijdens mijn 3e jaar op de hbo verpleegkunde opleiding heb ik als persoonlijk doel tijdens Regielijn gekozen om een jaar bezig te zijn met mijn planning zodanig realistisch maken dat deze voor mij makkelijker is om ook te volgen, ik zie daar nu al een stijgende lijn in.

Mijn bedreigen zijn onder andere een nieuwe omgeving. In een nieuwe omgeving ben ik vaak onzeker en krijg een de drang om mezelf te bewijzen. Tijdens stage krijg ik daardoor snel het idee dat ik te weinig voortgang boek in de eerste paar weken, omdat je dan voor al nog mee kijkt met collega's en moet wennen aan het nieuwe leerklimaat. Wanneer ik naar het 'niet houden aan mijn planning' kijk is een grote bedreigen de hoeveelheid deadlines in het 3e jaar. Leerjaar 3 is een jaar waarin er veel verwacht wordt van mij als student. De deadlines van de grote projecten zorgen ervoor dat dit die planning juist heel belangrijk is. Beide punten zijn voor mij leerdoelen waarmee ik heel bewust mee bezig moet zijn.

Persoonlijkheidstesten

Aan de hand van 2 persoonlijkheidstesten wilde ik er verder achterkomen wat mijn kwaliteiten zijn.

Teamrollen van Belbin

De test van Belbin laat zien dat mijn talenten vooral liggen in het kritisch en objectief analyseren van ideeën, het team waarin ik mij bevind graag in beweging wil brengen en daarmee ook resultaten wil behalen en het creëren van gezamenlijkheid en verbondenheid van mijn team (Belbin Nederland, 2024).

Ik ben het zeker eens met de uitslag van mijn test, omdat ik het belangrijk vind dat de sfeer binnen een team goed is. Zonder een goede sfeer, vind ik het niet fijn om te werken met collega's. Ook ben ik erg kritisch, ik verwacht veel van mijzelf en ik wil graag presteren en verbaasd mij dan ook niet dat er staat dat ik graag resultaat willen behalen.

Leerstijlen van Kolb

Uit deze test komt vooral naar voren dat ik een denker en doener ben. Bij denker staat er als eerste zin dat lijnrecht tegenover een denker een doener staat en dat dit 2 uitersten zijn. Denker is vooral gericht op logica, regels en reden. Eerst achter de theorie komen, daarna pas gaan handelen. Aan de andere kant ben ik dus ook een doener, een persoon die van aanpakken houdt. Iemand die praktisch is en graag leert door te ervaren (Opleidingen, 2024).

Ik ben het wederom eens met de test. Ik ben zeker van beide stijlen een combinatie. Ik hou aan de ene kant van heel veel duidelijkheid en eerst precies weten wat ik moet doen voordat ik iets in de praktijk breng. Aan de andere kant kan ik soms het tegenovergestelde zijn en ik denk dat ik juist maar een keer iets moet doen om daarvan te leren. Ik zie dit vooral terugkomen tijdens stage. Het liefste kijk ik 100 keer mee met een handeling en lees ik 20 keer het protocol voor ik het zelf doe, maar wanneer iemand mij meer aanspoort tot iets doen denk ik vaak bij mezelf 'Ja waarom ook niet, ik moet het toch een keer voor de eerste keer doen!'. Zo komen denken denker en doener mooi bij elkaar.

Keuze voor mijn deskundigheid bevorderende activiteiten

Mijn kennis over het verpleegkundig vak is nog lang niet breed zoals ik zou willen. Ik heb daarom als deskundigheid bevorderende activiteiten veel verschillende workshops gevolgd. Naar mijn mening is het van belang om zoveel mogelijk te leren binnen mijn vak als verpleegkundige voordat ik een specialisatie kies. De verschillende workshops van verslavingszorg tot aan een theatershow van Teun Toebes over ouderen in een verpleeghuis hebben allemaal een bijdrage geleverd aan mijn leerproces. Verdere uitleg over de keuzes van andere workshops en externe activiteiten zoals 'Coachen en Leiderschap', 'Agressiehantering' en 'Meeloopdag OK' is te vinden onder het kopje 'Deskundigheidsbevordering'. 

© 2024 Reisblog van Adam. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.